Vår historia på Nupo
Historien om Nupo och våra produkter går tillbaka till 1981. Namnet “Nupo” är en sammandragning av orden; Nutritional Power = NuPo.
Nupo utvecklades på Hvidovre sjukhus i Danmark 1981 av den ledande fetmaforskaren Dr. Flemming Quaade. Nupo erbjuder dietprodukter till dig som vill kickstarta din viktnedgång eller behöver hjälp med att hålla vikten stabil.
Nupo har funnits sedan 1981. Företaget är danskt och består av en grupp entusiaster som som har sin verksamhet i Brøndby där de ägnar sig åt utveckling, produktion, marknadsföring och försäljning till den danska och även den internationella marknaden.
Idé & Vision
Visionen är densamma som när Nupo först utvecklades; att göra dieter till en positiv upplevelse. I slutet av 70-talet får civilingenjören Oluf Mørk idén till den ideala dieten. En diet där man fick äta det som var förbjudet i andra dieter. En diet som kunde ge kroppen alla de näringsämnen den behöver, men med ett minimalt antal kalorier.
För att göra tankar till verklighet inledde Oluf Mørk ett samarbete med ledande nutritionister. En av grundpelarna har alltid varit att Nupo ska grundas på vetenskaplig forskning och kliniska studier.
Våra produkter
Nupos produkter är indelade i tre kategorier; Diet, One Meal och Slim Boost. Produkterna kan avnjutas för sig eller i kombination med varandra. Nupo Dieten är godkänd av den danska Livsmedelsstyrelsen (Fødevarestyrelsen) som en full måltidsersättning.
Det betyder att du kan under dieten ersätta hela din dagliga kost med endast produkter från Nupos Diet-kategori som innehåller shakes, soppor och havregröt.
Milstoplar genom åren
2022
Expanderar till Rumänien
2021
Nupo firar 40-årsjubileum.
2019
Nupo lanserar den nya globala webbplatsen.
2019
Expanderar till Malta.
2018
Expanderar till Ungern och Holland.
2018
Återlansering av Nupo Diet med ny design.
2018
Lansering av Slim Boost.
Nupo introducerar tre helt nya kosttilskott som tidigare saknats på marknaden.; Fill My Tummy, Burn My Fat & Block My Carbs. Block My Carbs utgår 2021 och ersätts av två medicintekniska produkter.
2016
Nupo expanderar till Kina.
2016
Nupo förvärvas av IBL Holding
2010
Det första exportäventyret. Nupo börjar exportera till Slovenien, Kroatien, Irland och Slovakien.
2010
En ny Diet Shake: Mango Vanilla, lanseras tillsammans med två nya Ready-to-Drink: Blueberry Pomegranate och Vanilla Banana.
2009
Nya snackbars introduceras. Snack Bar kategorin lanseras med två nya produkter; Blueberry Snack Bar och Cranberry Snack Bar.
2008
Rebranding av Nupo. Nupo genomgår rebranding och lanseras om som ett livsstilsvarumärke. Sortimentet utvecklas med två nya Meal Shakes; Cocoa och Caffe Latte, en Meal Bar; Caramel, och två nya Diet Soups; Spicy Thai Chicken och Vegetable.
2006
Nya produktkategorier introduceras. Meal Bar och Meal Shakes lanseras – en ny produktkategori bestående av måltidsersättningar.
2005
Nupo – ett livsstils-varumärke
En banbrytande och ny förpackningsdesign introduceras och smakprofilen förbättras med till exempel frysta jordgubbar och äkta kakao.
2003
Nupo lanserar online via nupo.dk
1998
Varma soppor lanseras i diet-kategorien. Nupo lanserar två nya varma soppor i diet-kategorien med sparris och champinjoner.
1996
Nupo lanseras i Skandinavien och blir snabbt en marknadsledare
1985
Ökad efterfrågan. Efterfrågan stiger och distributionen ökar kraftigt.
1985
Nupo är det mest väldokumenterade diet-produkten på marknaden.
1984
Nupo lanseras i Danmark.
1983
Nupo får tillåtelse att blanda näringspulver och vitaminer.
1981
Den mest väldokumenterade dieten ser dagens ljus. En lång rad av kontrollerade kliniska undersökningar av pulvrets effekt utförs.